För dig som följt Vad Vi Vet ett tag så vet du hur mycket vi pratar om allmänbildning och hur vårt mål är att göra det så lätt som möjligt för dig att lära dig nya saker hela livet.
Frågan är förstås vad vi vet om livslångt lärande. Vid Luleå Tekniska Universitet arbetar en grupp med att utforska och kartlägga det. De har fått en massa pengar för att söka efter vilka pedagogiska grepp som litteraturen visar är det mest effektiva för att stimulera nyfikenhet, lusten att lära sig mer och fortsätta med det hela livet.
Projektet leds av Jessica Körning-Ljungberg, professor i teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet, och jag bjöd därför in henne för ett samtal om lärande. Det blev ett fritt och associativt samtal om vilken skillnad som attityden gör för inlärningen, varför tester ökar inlärningsförmågan och inte minst om varför hon började spela hockey för några år sedan, trots att hon är dålig på det.
Jessicas Bokrekommendationer:
Testbaserat lärande : att stärka inlärning och minne - Bert Jonsson & Lars Nyberg
Brus : det osynliga felet som stör våra bedömningar - och vad du kan göra åt det - Daniel Kahneman, Cass R. Sunstein & Olivier Sibony.
“Perspektiv” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som gör dig allmänbildad inom aktuella ämnen - med minimal ansträngning. Ta del av tusentals förklaringar och quiz på vadvivet.se eller @vadvivet
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Producerare: Andrea von Essen. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.