Konstigt nog är nästan nio av tio tåg i tid.
Eftersatt underhåll av järnvägsnätet skapar problem. Bristande kapacitet på spåren förvärrar problemen. Hög beredskap hos tågbolagen får likväl hjulen att rulla.
👉 Förklaringen är producerad i samarbete med SJ. Den är faktagranskad enligt samma robusta principer som alla andra förklaringar på Vad Vi Vet.
Trots att SJ är populärare än någonsin och att det är fullt på många avgångar kan de inte använda alla tåg de har.
Det kan tyckas märkligt att SJ inte sätter in alla vagnar för att öka kapaciteten men det beror på att man ständigt behöver en hög beredskap för att hantera effekterna av förseningar orsakade av vanliga fel som signalfel, växelfel, banarbeten, obehöriga på spåren (varje dag rapporteras över 200 fel på järnvägen i Sverige.) eller när det uppstår fordonsfel på SJ tåg. Att sju av tio SJ-tåg trots allt anländer inom fem minuter från utsatt tid beror på denna beredskap.
Eftersatt infrastruktur grundproblemet
En ökande efterfrågan på tågresor har gjort att det idag rullar betydligt fler tåg än det gjorde för bara 20 år sedan. Trots det har budgeten för underhåll av järnvägen inte alls ökat i samma utsträckning.
Det ökade slitaget bidrar till fler förseningar på grund av utslitna växlar, kontaktledningar som slutar fungera eller när signalsystemet krånglar. För varje år ökar därför underhållsskulden, vilket i sin tur orsakar ännu fler problem. Enligt tågföretagens beräkningar är skulden 340 miljarder kronor. Det kommer att dröja till 2050 innan man är ikapp, enligt de senaste prognoserna från Trafikverket.
Den kraftiga ökningen av antalet tåg har samtidigt skapat en störningskänslighet, framförallt runt våra storstäder då spåren inte alls byggts ut i samma takt. I rusningstrafik kan det räcka med att ett tåg får en störning på två minuter innan andra tåg påverkas, vilket i sin tur kan få konsekvenser för resenärer på ett helt stråk.
“När vi har fler problem med järnvägen i kombination med fler tåg gör att vi har mycket mindre marginaler och så fort något händer påverkar det fler tåg än förr.” berättar Dan Olofsson, som ansvarar för SJs punktlighet. Han sitter också i ledningsgruppen för järnvägsbranschens samverkansforum Tillsammans för Tåg i Tid.
Trängsel på spåren förvärrar problemen
Eftersom infrastrukturen är eftersatt blir trängseln på spåren ett större problem än det hade behövt vara. Alla stora underhållsarbeten bidrar dessutom till längre restider. Arbetena på Västra Stambanan gör exempelvis att snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg tar 40 minuter längre idag än tidigare.
Olofsson berättar att det framförallt är i storstadsområdena som det är riktigt trångt på spåren och det ökar risken för att något går galet. “Det är därför som långdistanstågen, som passerar flera storstadsområden till och från sin slutdestination, är oftare försenade än pendeltågen.”
En annan faktor som gör det svenska tågnätet störningskänsligt är att snabba och långsamma tåg använder samma räls. Om de svenska snabbtågen rullat på separata spår som i exempelvis Frankrike, Spanien och Japan hade man kunnat tillåta kortare tid mellan de långsammare tågen, och på så sätt öka kapaciteten.
Nu måste tiden mellan ett långsamt tåg och ett snabbt tåg vara tillräckligt för att det snabba tåget inte ska behöva vänta på det långsamma innan varje station. “Det enda vi kan göra för att öka vår kapacitet idag är att köra längre tåg med fler vagnar”, förklarar Olofsson.

Var femte försenat SJ-tåg beror dock på SJ själva. Den främsta orsaken är slitna tåg som lätt drabbas av olika typer av vagnfel, som krånglande dörrar, vilket i sin tur gör att det tar längre tid att kliva av och på tåget, något som kan orsaka förseningar.
Det är också därför som SJ satsar miljardbelopp på att totalrenovera X2000, och sina dubbeldäckare och att köpa in nya snabbtåg och nya regionaltåg för att ersätta de gamla. Det är också därför som man som resenär får information om var på perrongen man ska stå.
Siffror från Trafikverket visar att vart fyra av fem försenade SJ-tåg beror på orsaker utanför SJs kontroll.
De flesta tåg är i tid, konstigt nog.
Trots de stora underhållsproblem och de trängselproblem som den svenska järnvägen drabbas av märks det förvånansvärt lite. Statistik från Trafikverket visar att nästan nio av tio tåg är i tid!
Det beror främst på att de svenska tågbolagen, inklusive SJ, blivit skickliga på att hantera problemen. “Även om jag är stolt över att vi blivit duktiga på att se till att så få kunder drabbas, hade det förstås varit bättre om vi inte behövt ha lika många tåg i beredskap på grund av att det eftersatta underhållet”, förklarar Olofsson.



