Det är en sak att hålla ägarna nöjda, en annan sak att få dem att göra nytta. De flesta säger att de tycker om att vara aktiva och bidra, men många företagare kan vittna om att man inte får det stöd man skulle önska.
Riskkapitalbolaget Wellstreet är en relativt nykomling i branschen, men de förfogar över stora fonder och har en portfölj med ägarledda bolag som imponerar. Erfarna Evelina Anttila är managing partner på Wellstreet och en av de som bestämmer över vilka investeringar de gör. Samtidigt är hon ansvarig för att se till att deras portföljbolag verkligen använder sig av kunskapen som finns hos deras ägare. I avsnitt 56 av Nästa steg, Vad Vi Vets podd för företagare, konstaterar Anttila att “Många som driver företag inser inte vilket nätverk de sitter på genom de personer som har stort intresse av att det går bra för företaget. “
Men för att maximera nyttan av ägarnas kunskap måste man vara specifik och tydlig, säger Anttila. “Det underlättar om man har en rak konversation och [i rollen] som grundare då säger ‘det här är de utmaningar vi har. Hur tänker du kring det? Har du någon i ditt nätverk som du skulle kunna introducera mig till?’ “Anttila pausar innan hon fortsätter. “Sannolikt kommer då [ägaren] antingen kunna hjälpa till och om den inte kan göra det så kan den ju hänvisa vidare.” Under de år hon varit verksam har hon gång på gång sett hur täta dialoger med ägarna gett resultat, direkt eller indirekt. “Man får liksom ringar på vattnet”.
Anttila betonar vikten av att etablera öppen och transparent kommunikation med ägarna från start. Detta innebär att man inte bara ska dela med sig av positiva resultat, utan även vara tydlig med utmaningar och motgångar. Genom att skapa en atmosfär av ömsesidigt förtroende kan man bygga en stark grund för ett framgångsrikt samarbete.
Lyssna för att lära dig hur du får ut mest av dina investerare! I avsnittet berättar Evelina Anttila bland annat om
Hemläxan du behöver göra innan du börjar prata med investerare och ägare
Vilka nyckeltal ägare tycker bäst om just nu
Varför det är en varningssignal när VD skaffat en ny tjänstebil
Alla nyckeltal som investerare ofta svänger sig med (och hur de resonerar kring vad som är bra och dåligt)
Handlingarna som ökar din trovärdighet inför ägarna
Hur ofta hon tycker att man ska ha kontakt med ägarna
Värdet av att ha olika uppfattningar om prioriteringar
Varför man ska ta referenser på sina ägare
Konsten att ställa bra frågor till sina investerare
Almirådgivaren: Byt perspektiv och gör dig själv nyttig för ägarna
Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget
Pär Lagerström är investment manager hos Almi Invest. Han menar att det också är viktigt för företagsledare att fundera på hur man kan vara så nyttig som möjligt för investerarna. Ett sätt är att se över hur man kommunicerar.
Använd flera kommunikationskanaler. Gör inte misstaget att tro att allt ska skickas via mejl. Använd de kanaler som investerarna är mest bekväma med för att få information. Ibland räcker ett samtal. Andra gånger kan man bjuda in dem att vara med på interna möten.
Håll det kortfattat och koncist: Investerare har inte tid att läsa långa rapporter, så håll det kortfattat och koncist i din kommunikation.
Var visuell: Använd bilder, diagram och grafik för att förtydliga din information och betona det som är viktigast.