Vad Vi Vet.
Nästa steg
37. AI - från prat till praktik
0:00
-26:16

37. AI - från prat till praktik

Artificiell intelligens må vara på allas läppar. Men vad är egentligen nyttan med AI för ett litet företag? Och är användningen av det verkligen ett bra säljargument?

När vi tänker på skogsbruk kanske vi ser framför oss träd som fälls med stora motorsågar och prydliga timmervältor längs skogen. Och kanske kopplar vi inte detta till den futuriska och coola bilden som artificiell intelligens länge förknippats med. Men Markus Drugge, grundare av Arboair, har motbevisat detta genom att använda AI i just skogsbruket. I avsnitt 37 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets podd om företagande, undersöker vi nyttan med AI-tjänster och hur man kan sälja in dem.

Trots att Markus Drugge kan ses som en pionjär inom AI menar han att han inte alls hade koll på hur det fungerade i början. Att kunder hade en viss kravprofil var det som fick honom att inse behovet av AI. Så började en lärandeprocess av begrepp och definitioner som många slänger sig med i branschen. För framförallt var det att hitta en enkel effektiv tjänst för skogsanalys som drev Drugge. 

Historien om Arboair börjar när Drugge kom i kontakt med en bonde under ett universitetsprojekt. Arbetet på åkern tog tid från skötsel av skogen som var fylld av granbarkborre, små insekter som gör stor skada på skogen. Och där föds idén.

Markus Drugge i skogen. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet.

Drugge beskriver hur Arboair utvecklats till att använda drönare och satelliter för att att ta bildsekvenser av skogspartier. I en molntjänst analyseras trädens hälsa, timmervolymer, skador, och många andra faktorer för att svara på hur just den här skogen mår. Informationen presenteras därefter på en karta, lite likt Google Maps. Och i hela den här processen kommer den beryktade artificiella intelligensen in. Men Drugge menar att det inte är på AI som kundernas fokus ligger: “De flesta skiter i det,” konstaterar han rakt. 

AI som ett verktyg bland andra

Det är nyttan av tjänsten, inte hur den funkar som visat sig vara det viktiga i säljsammanhang. För som bekant måste skogar underhållas, inte minst när granbarkborren trivs i den miljö som den brukade skogen är. Heta och torra perioder som stressar träden har kommit under de senare åren - vi alla minns rekordsommaren 2018. Efter den ökade antalet granbarkborrar markant. Följderna av perioder som dessa är alltså en utmaning som många skogsägare står inför, inte minst i takt med klimatförändringarna

Drugge berättar att när potentiella kunder ser hur mycket tid och resurser som kan sparas genom skogsanalysen hamnar fascinationen för AI oftast i bakgrunden.“Då fattar de effekten av det.” 

I avsnitt 37 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets podd om företagande, diskuterar om inte AI är överskattat som säljargument och vilka argument som faktiskt ger nya order.


Fokusera på verksamhetens värde

Råden görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig - läs mer på almi.se/tasteget

Christoffer Nordström, rådgivare på Almi, har tre tips för hur du säljer in din AI-tjänst.

  • Kommunicera om varför ni använder AI och hur det gör nytta. Var mån om att förklara tydligt så att kunden förstår varför det bidrar till värdet av det du säljer. 

  • Behåll fokus på kärnverksamheten. Även om AI innebär att du har ett konkurrensvärde är det fortfarande värdet av din tjänst du ska fokusera på.

  • Kom ihåg att AI blir allt vanligare. I takt med utvecklingen kommer användning av AI inte att vara utmärkande för en verksamhet.

Vad Vi Vet.
Nästa steg
Nästa steg är podden för företagare som vill lära av andra. I varje avsnitt hör du helt vanliga, vettiga företagare från hela Sverige som berättar hur de tog nästa steg i sin egen och företagets utveckling. Lärorik, underhållande och konkret. Lyssna så förstår varför "Nästa steg" blivit en av Sveriges populäraste poddar om entreprenörskap!