Vad Vi Vet.
Nästa steg
60. Blir man klokare efter hand när man drivit flera företag?
0:00
Current time: 0:00 / Total time: -46:36
-46:36

60. Blir man klokare efter hand när man drivit flera företag?

Den första gången man driver ett företag slås man av hur svårt och jobbigt det är? Blir det enklare den andra, tredje eller fjärde gången? Och vad lär man sig egentligen med tiden?

“Jag var nog alldeles för arrogant andra gången. Första gången gick så pass bra och så pass snabbt att jag tänkte ‘jaha, det var inte svårt’.” berättar Haider Abdo. Första företaget ordnade konserter vilket gav honom och några vänner mersmak. I det andra företaget tänkte de att de skulle ordna stora musikfestivaler men det var mycket svårare än de trodde.

Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Sedan dess har han drivit företag inom flera branscher. I det senaste, Theo.ai arbetar han med att förenkla hållbarhetsrapportering i stora företag, något som är ungefär lika tråkigt som det låter. Det är också det som är grejen förklarar Abdo som gjort ett medvetet val att inte starta bolag kopplat till sådant han känner stor passion för. “Det finns olika typer av grundare och företagare och entreprenörer som är olika bra på olika saker, men också olika intresserade av olika typer av processer för att bygga verksamheter. Och jag gillar att bygga tråkiga bolag.”

I avsnitt 60 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd om företagare som vill utvecklas försöker Haider Abdo summera vad han lärt sig av att ha startat, drivit och sålt en handfull bolag. Du hör honom bland annat prata om:

  • Det muskelminne man får när man startat flera bolag

  • Farorna med att skapa produkter och tjänster som kan användas i många olika sammanhang

  • Insikten om att företagande är ett hantverk

  • Hur svårt det kan vara att stå emot olika människors vilja att skapa myter om bolaget man bygger

  • Hans förhållande till sina egna tillkortakommanden

  • Känslan i kroppen dagen efter man sålt ett bolag som värderats till mycket pengar

  • Vikten av att inte distraheras av hur andra människor definierar framgång

  • Varför han tycker det är så viktigt att förbli naiv, och hur han gjort för att slå vakt om det.

Almirådgivaren: Lära av sina misstag avgörande 

Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget

David Jonson är rådgivare hos Almi. Han säger att något de som startat flera företag ofta pratar om är att de lärt sig vikten av att ständigt testa nya saker, trots att det inte går som man tänkt sig.

1. Var modig men klok. Att vara modig handlar inte bara om att ta stora risker, utan också om att ha viljan att lära sig och vara öppen för nya idéer.

2. Samarbeta och lär dig av andra. Att samarbeta med andra kan ge dig nya perspektiv och hjälpa dig att undvika kostsamma misstag.

3. Var flexibel och beredd att ändra dig. Dina idéer och planer kommer inte alltid att fungera som du tänkt dig. Var beredd att ändra dig och anpassa dig till nya situationer.

Vad Vi Vet.
Nästa steg
Nästa steg är podden för företagare som vill lära av andra. I varje avsnitt hör du helt vanliga, vettiga företagare från hela Sverige som berättar hur de tog nästa steg i sin egen och företagets utveckling. Lärorik, underhållande och konkret. Lyssna så förstår varför "Nästa steg" blivit en av Sveriges populäraste poddar om entreprenörskap!